Pestovateľská sezóna spôsobuje, že záhradnícke centrá a kvetinárstvo hlavne cez víkend zápasia s náporom zákazníkov. Tí hľadajú to najlepšie pre svoje záhony. Pokiaľ však nakúpené sadenice nevyrastú a semená nevyklíčia, je možné uplatniť reklamáciu.
Reklamácia je možná vždy, ak ste presvedčení, že ste neúspech nespôsobili vy, ale že sa jedná o vadu tovaru. 24-mesačná záruka sa ale v tomto prípade obyčajne nevyužije.
Občiansky zákonník záručnú dobu pri kvetoch neupravuje. To ale neznamená, že by vám predajca mohol odovzdať prakticky čokoľvek a že by potom nebol zodpovedný za vady tovaru. „Ak si odnesiete domov kvet, ktorý od začiatku javí známky nadmerného chradnutia, reklamujte ho. Tu je čas veľmi dôležitý. Chyby vytýkajte hneď, ako sa objavia,“ uvádza riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.
Pri reklamácii izbových rastlín, ako sú orchidey, kaktus alebo napríklad drecéna, by sa mala užiť zákonná 24-mesačná záruka. Predajca však môže reklamáciu zamietnuť, ak dôjde k záveru, že chyba bola spôsobená zlou starostlivosťou. „Práve zlá starostlivosť býva najčastejším dôvodom zamietnutia reklamácií u rastlín,“ hovorí Eduarda Hekšová.
Pre vady osiva a sadiva platí Zákon o obehu osiva a sadiva, ktorý obsahuje špeciálne dojednania o zodpovednosti za vady. „Pri kúpe rozmnožovacieho materiálu jednoročných druhov, s výnimkou sadeníc zeleniny, je záručná doba 1 rok, pokiaľ nebude dojednaná doba dlhšia. U viacročných druhov je záručná doba 2 roky a beží od prvého dňa kalendárneho roku nasledujúceho po uplynutí kalendárneho roka, v ktorom dosiahla odroda vývojového stupňa potrebného na určenie pravosti odrody. U sadeníc zeleniny a kvetov je záručná doba 3 týždne,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

dTest odporúča rastlinu, kvetinu či sadenicu dôkladne prekontrolovať pred samotnou kúpou a potom dokumentovať aj samotné uloženie a pestovanie. Podrobné informácie môžu pomôcť pri reklamácii u predajcu.